Thursday, December 15, 2011

Perlukan anda berkecil hati sedangkan orang lain terlebih dahulu terasa hati?

Hari ni aku nak cerita mengenai tradisi menghadiri majlis2 yang diadakan oleh teman2 atau jiran2. mak aku selalu kata, mama and ayah kena pegi kenduri2 yang kawan2 dia buat sebab takut nanti kenduri dia orang tak nak datang. Disebabkan amalam mama and ayah, kenduri aku and kakak terlalu ramai orang menghadiri dan sangat meriah. Rakan2 dia membantu seperti mereka tu saudara kami sendiri. Sampai tengah malam mereka masih ada di rumah kami membantu walaupun parent aku tinggal di teres kawasan bandar dan bukannya kampung. Walhal tak banyak pun yang perlu dorang  tolong sebab makanan semua katering.

Sebenarnya, betul apa yang mak aku cakap tu. Kekadang kita tengok orang yang buat kenduri gah tapi end up tak ramai pun orang datang. Kad edar 1,000 keping tapi yang datang sedikit je. Mama aku kata itu la sebabnya kita perlu bergaul dengan orang dan prihatin mengenai acara dan majlis yang mereka adakan.

Ok la, sudah mengenai kenduri, sekarang ni aku nak cerita mengenai kes2 terasa hati ni. Perlu kah kita terasa hati bila kawan kita tidak hadir ke majlis perkahwinan kita yang berada di negeri lain sedangkan perkahwinan kawan tersebut yang hanya seberang jalan pun kau tak datang? Ha...sapa nak jawab?

Kepada yang berkenaan, tak perlu la terasa hati bagai atau nak cerita pasal erti persabahatan. Mungkin orang tak datang kenduri ko sebab jauh dan melibatkan kos yang tinggi. Situasi anda berdua adalah sangat berbeza. Anda hanya seberang jalan yang jalan kaki pun sampai tapi anda tak pergi. Tapi anda mengharap pula rakan anda hadir ke kenduri anda yang beratus kilometer tu dan perlu menempuh tol puluhan ringgit. Kelakar la wei.

So ingat la wahai teman..datang la ke majlis kawan2 terutama rakan rapat anda. Jika kenduri kawin dah lepas, hadir la pula ke majlis hari lahir anak2 rakan jika mahu rakan hadir ke majlis anak anda kelak. Sekian terima kasih.

Ah..suwitnyer bila ingat time aku kawin dulu..ni la ai masa zaman ramping...

No comments: