Sunday, December 18, 2011

Semut berterbangan!!!

Hari ni aku keje pagi. Masuk kul 8 pgi. Di hari Ahad!! Orang kata bangla je keje ari ahad aku aku la bangla tu..hahaha..kulit je cerah skit. Keluar je rumah aku tengok bangak semut depan pintu rumah. Semut besar2 plak tu. Terfikir aku nak suruh hubby letak ubat semut nanti depan pintu supaya semua tak masuk umah.

Bila aku nak turun je tangga, aku banyak benda kerumun aku. Kecik-kecik je benda yang terbang2 ni. Bila makin bawah aku turun aku nampak semut2 kat dinding tu terbang kat aku. Dorang ada sayap!! Dorang kerumun jugak lampu2 macam kelkatu. Terkejut aku..Semut ada sayap?!! tapi tak sampai seminit aku teringat rencana yang pernah aku tulis beberapa tahun lepas.

Sebenarnya article ini pasal anai-anai. Tapi masa aku interview Pensyarah Fakulti Perhutanan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Dr. Ahmad Said Sajap, dia bagi tahu aku kelkatu yang selalunya mengerumun lampu2 neon malam2 adalah anai-anai. Kelkatu adalah anai-anai yang keluar untuk membiak. Mereka akan terbang mencari pasangan dan kemudian akan ke tanah untuk mencari sarang

Kelkatu ni ada dua jenis iaitu anai-anai dan semut yang keluar membiak. Rupa dorang pun lain skit cuma kekadang kita je tak tahu. Jadi jangan la terkejut kalau nampak semut ada sayap..hehehehe

Ni perbezaan kelkatu antara anai-anai dan semut

3 comments:

Ahmad Tongkeng said...

Eh ada typooooo.. editor mana editor?

hihihi

juliaismail said...

Ye sudah tukar..tak perasan..hihihihi

Ahmad Tongkeng said...

EH, ada typo lagi!

hi hi hi CARIK CEPAT!