Jamu untuk kesihatan wanita

Selepas kelahiran anak kedua ni aku memang rajin sikit makan jamu. Masa dalam pantang aku makan jamu Mak Dara tapi aku rasa jamu tu tak sesuai ngan aku. Kebetulan aku kenal ramai orang Indonesia yang tinggal berdekatan dengan kedai aku. Dorang ajar aku makan jamu dari Indon yang murah harganya berbanding jamu Malaysia dan lebih berkesan berbanding jamu yang sedia dalam kapsul. Ramai yang tanya mengenai jamu-jamu yang aku makan and yang aku buat sendiri. So aku akan kongsikan di blog ini supaya lebih ramai mendapat manfaat darinya. Aku akan kongsikan resepi jamu mudah yang aku buat sendiri di rumah. Selalunya aku buat banyak n simpan dalam botol. Setiap pagi and malam akan aku teguk ikut berapa banyak yang suka. Khasiat jamu ni adalah untuk kesihatan wanita . Asalnya jamu ni adalah jamu Kunyit & Asam yang kebiasaan menjadi amalam ramai orang. Cuma aku tambahkan bahan dia ikut keperluan khasiat2 lain.

Bahan-bahannya

KUNYIT

ASAM  JAWA
GULA MERAH


MANJAKANI

SIREH
HALIA
(Jangan ikut kuantiti bahan seperti dalam gambar. Ikut je berapa korang nk letak)

CARA MEMBUATNYA

1. Potong kunyit, halia, sireh dalam ketulan yang agak kecil dan rebus bersama manjakani.
2. Apabila semua bahan sudah masak tos kan dan kemudian kisar. Air rebusan tadi jangan dibuang dan boleh dicampurkan. (tujuan merebus dahulu semua bahan adalah untuk mengelakkan getah kunyit melekat pada blender anda)
3. Kemudian tapis/perah (guna penapis kain). Ulang kisar bahan2 tadi (hampas) dengan air dan tapis sehingga sarinya habis.
4. Kemudian panaskan kembali dengan gula merah dan ais asam jawa. (gula merah untuk penyedap rasa)
5. Biarkan sejuk sebelum simpan.

peringatan
*cukup sekadar meletakkan sebiji manjakani kerana rasanya pahit. Sekiranya anda boleh menelan jamu yang pahit boleh letak mengikut kehendak anda. Jika tk nak letak pun tak apa.


Jamu Set Komplit
Selain daripada jamu fresh ni, aku makan jugak jamu instant. Jamu ni nama dia set Komplit. Set komplit ni ada banyak jenis. Aku pilih Sehat Wanita. Jamu ni untuk menambahkan tenaga pada kita. Jika badan selalu rasa penat2 jamu ni sesuai sangat. Harga pun murah. Kebiasaannya paling mahal pun satu paket RM2.00. Kalau beli kat Kg Baru sepeket RM1 je. Dalam satu paket ni ada jamu utama (Sehat Wanita) dan beberapa campuran lain macam Jahe Wangi, Beras Kencur, Madu dan kapsul Ginseng. Senang je nak makan. Campur semua bahan2 dengan air panas. Perah sikit asam limau nk potongkan rasa loya. Lepas habis minum jamu tu baru telan kapsul Ginseng tu. Aku sediakan gambar contoh Set Komplit ni yg aku amik dari satu blog. Gambar bawah tu adalah contoh jamu Komplit yang ada jual kat Malaysia. Aku cuba jamu ni atas recomendation pekerja Indon aku.

Nasihat aku, nak makan jamu Indon ni jangan simply beli je kat kedai. Kena consult orang2 indonesia mengenai jamu apa yang mereka selalu makan. Jamu ni memang popular di kalangan mereka. Sebabnya, di Malaysia telah menjadi pusat lambakan jamu2 yang telah diharamkan di Indonesia. Mana2 pengeluar yang tak boleh jual jamu mereka kat Indonesia dorang bawak ke Malaysia sebab di sini kita tak tahu.

Comments

Anonymous said…
hello, berapa kali minum dalam sebulan? tapi nak tanye lah, betul ke kunyit boleh buat menopause awal?? i love to take kunyit, i minum air kunyit for everyday early morning...but masa org cakap boleh menopause so i stop for time being, pls advise...ty
juliaismail said…
Saya buat jamu ni sebulan sekali..minum tiap hari sampai habis..memang ada yang memberitahu pengambilan jamu secara keterlaluan boleh menyebabkan menopaus..kunyit terutamanya...kerana itu ramai wanita indonesia monopause cepat..kunyit mengecutkan rahim. Secara asasnya..apa sahaja yang diambil secara berlebihan membawa kemudaratan. Jamu serbuk atau jamu ready made juga jangan diambil berlebihan kerana akan memberi kesan kepada buah pinggang..wuallahuallam
Anonymous said…
tq for reply, so far i never makan jamu ready made, i make myself, i mix and boil with daun sirih dan ibu kunyit then blend jadi air, i make it everyday, should i reduce it? ...but selama setengah tahun i makan ni, ada perubahan from my face and skin too..any other advice?? :) thanks in advance
juliaismail said…
Kunyit juga baik tuk kulit..memang sesiapa yang rajin mengamalkan jamu kunyit seri wajah akan naik dan kita nampak awet muda. Nasihat saya selangkan amalan tu mungkin dalam 3 kali seminggu..atau selangkan dengan pengambilan lain2 jenis amalan macam air pegaga ke..air halia atau sebagainya..air halia buang angin dalam badan dan hilangkan rasa2 sengal..tapi apa pun, teruskan amalan kunyit tersebut. Muka cantik..badan pun sihat..hehehe..
Anonymous said…
Tq.. Dah lame cr respi ni cz selalu beli je kat mak2 endon kat ofis tu tp duitnya la yg xtahan.. Nak try buat sendri lak pas ni..
green love said…
seminggu minum berapa kali ye ?
juliaismail said…
Selalunya saya buat sebitol simpan dalam peti ais..saya minum dua teguk setiap hari sampai habis..pastu bulan depan baru buat lagi..kalau nak buat dalam portion sikit macam secawan je..boleh minum dalam tiga kali seminggu la kalau nak amalkan selalu
Anonymous said…
Salam, boleh bagi kuantiti yg awak buat untuk sebulan tak? Tak reti nak agak la. Tapi terima kasih untuk resipi. Memang tengah mencari resipi jamu sendiri, sekali terjumpa. Thanks
juliaismail said…
Jarang jamu ni boleh simpan sebulan..dia jadi masam nanti..paling2 pun dalam dua minggu je..kalau rasa lain macam berasid skit tu maknanya jamu tu dah tak elok. Selalu saya buat kira pakai segenggam kunyit. Atau kalau saya beli kunyi RM2 saya guna habis. takpun tengok gambar dalam link ni.. http://juliaismail.blogspot.com/2012/10/cara-membuat-jamu-sendiri.html
juliaismail said…
Jarang jamu ni boleh simpan sebulan..dia jadi masam nanti..paling2 pun dalam dua minggu je..kalau rasa lain macam berasid skit tu maknanya jamu tu dah tak elok. Selalu saya buat kira pakai segenggam kunyit. Atau kalau saya beli kunyi RM2 saya guna habis. takpun tengok gambar dalam link ni.. http://juliaismail.blogspot.com/2012/10/cara-membuat-jamu-sendiri.html
Anonymous said…
Hi. Nice entry there. How abt kalau Urat badan cepat tegang & masuk angin esp bahagian kaki?
juliaismail said…
Amalkan minum halia. Boleh tengok cara-cara di link ini http://juliaismail.blogspot.com/2012/09/home-made-ginger-tea.html
PERINDU SETIA said…
BOLEH TAK KALAU GUNA SEMUA BHAN YANG SIS LISTKAN TU CAMPURKAN SIKIT DENGAN CEKUR/KENCUR?
juliaismail said…
Boleh juga. Cekur dan kencur juga amat baik untuk kesihatan wanita..kita buat improvise mengikut khasiat yang kita mahu
Anonymous said…
Sy bru nk bjinak2 dgn jamu knyit ni dlam 2 bulan..setiap pgi n mlam sblm tdur sy minum 1 gelas..adakah cra sy btul dgn mminum 2x sehari?sbb sy bru thu yg knyit mcptkn mnopus..jdi tkut plak nk amalkn utk jngka msa pnjg
Shara said…
Ade resepi jamu serbuk tak?
Siti Mariam said…
Mak sy pun ckp gtu.dia meno pun usia 51
siti mariam said…
Utk rawatan bersalin telwpon 0172907879 Mak Siti Kelang lwt www.urutserisiti.com
CtEdzreena said…
Tak Pernah buat jamu sendiri..good info...but kerjaya ni agak leceh nak buat for me...with 3 kiddos lagi...huhuh....tetapi saya pun amalkan jamu but yg lebih moden...hihihi...
CtEdzreena said…
Tak Pernah buat jamu sendiri..good info...but kerjaya ni agak leceh nak buat for me...with 3 kiddos lagi...huhuh....tetapi saya pun amalkan jamu but yg lebih moden...hihihi...
Anonymous said…
Salam, saya ni org malays nikah dgn org indos. Saya ada kehidupan di indos. Pernah tinggal di jakarti, bandang, dan sekrg di madan. Saya buat kajian sosial dan dapati mereka ni buat brg takde kualiti, duit nombor satu dikejar, kebersihan out, ape pun kira nak murah je, menipu jgn ckp la. So, moralnya klu boleh jamu buat sendiri. Jangan kerana murah 1 paket rm1, kita korbankan hati, buah pinggang, otak dan lain2 organ. Asal nk sihat akhirnya sakit. Ramai yg mati makan jamu bukan sebab jamu tak bagus, tapi cetak rompak dan penipuan tak terkawal terhadap produk. Tak macam malays, kawalan dan standard ubat ketat.
ain said…
Boleh x anak dara nak minum jamu ni akk. Ada kesan x baik ke untuk anak dara kalu amik ni? Btw kulit beemasalah dan bdan pnuh angin2.
Anonymous said…
Assalamualaikum,saya orang Indonesia dan saya orang jawa asli.Jamu instan ada yang baik dan ada yang palsu.Jika ingin menggunakan jamu instan check dulu merk dan label halalnya.jamu instan produksi Indonesia yang sudah terkenal dan berlalbel halal contohnya Sido Muncul dan Air Mancur.Saya punya beberapa resep jamu tradisional jawa:
1.kunyit+asam+jeruk nipis+gula/madu = berkasiat untuk kecantikan kulit,wajah,meredakan sakit ketika menstruasi,melangsingkan badan
2.beras+kencur+madu/gula = berkasiat menghilangkan pegal,lelah,letih
3.untuk menghilangkan lelah,pegal,lesu bisa mandi dengan air rebusan sereh
4.beras kencur yang di haluskan bisa mengobati luka memar karena benturan
5.jahe+kayu secang+gula/madu = berkasiat menyehatkan lambung/perut
kalau mau di bahas bisa panjang komen saya..tapi untuk orang Indonesia atau jawa kami lebih suka minum jamu gendong yaitu jamu yang di jual keliling oleh orang2 jawa,jamu gendong ini Insyaallah terjamin kualitasnya karena jamu ini di jual dalam botol dan langsung di minum bukan seperti jamu instan,mungkin di malaysia tidak ada jadi sebaiknya buat saja di rumah dengan bahan2 yang mudah.
menurut saya di setiap negara juga pasti ada barang palsu bukan hanya di Indo,di malaysia juga pasti ada kan? jadi untuk yang komen di atas yang seakan akan tahu betul kondisi Indo anda sebaiknya buat kajian yang benar.menyebutkan nama2 kota di indo saja anda salah apalagi buat kajian yang bijak.hmmmm selidiki dulu dengan teliti dan bijak jangan buat kesimpulan sepihak.Industri jamu di Indo sudah berkembang pesat apalagi sekarang sudah banyak temuan jamu dari bahan2 alam di lingkungan sekitar.Saya rasa lebih baik kita saling berbagi informasi yang baik daripada menebar kebencian.
silahkan cari di google bahan2 alam yang berkasiat seperti MAHKOTA DEWA,SAMBILOTO,KUNYIT PUTIH,SIRIH MERAH,DAUN SIRSAK,KUMIS KUCING,ALANG2,KULIT MANGGIS,JAHE MERAH,MENGKUDU dll.
oh ya kalau mau cantik makanlah beralaskan daun pisang,jangan piring secara langsung.
semoga komen saya bermanfaat
JuNe MaSaiN said…
Sis..saya suka minum jamu gendong..boleh x sis kongsi resepinya..kat malaysia ni ssh nak cari jamu gendong..please..dah bertahun saya x minum..
Shera said…
Sy menjual Homemade jamu. Nenek sy sndri yg buat. Jamu serbuk / set berpantang pon ada . Hrga pon berpatutan. Jawa asli ye. Fakta ramai yg pnah beli dgn sy. Xkira kaum. Berminat blh oder trus melalui wasap : 0173486367 shera . Sy juga ada menjual set produk Dermanic trans250. Blh usya instagram sy : sheraluvly
Shera said…
Anak dara juga blh mnum ye . Bgus utk dalaman dan luaran.
Shera said…
Ilya ShaheeraNovember 9, 2014 at 7:10 PM
Sy menjual Homemade jamu. Nenek sy sndri yg buat. Jamu serbuk / set berpantang pon ada . Hrga pon berpatutan. Jawa asli ye. Fakta ramai yg pnah beli dgn sy. Xkira kaum. Berminat blh oder trus melalui wasap : 0173486367 shera . Sy juga ada menjual set produk Dermanic trans250. Blh usya instagram sy : sheraluvly
Anonymous said…
Assalam...apa yg d ambil..hampas atau airnya?
Unknown said…
Minum airnya,sis
Unknown said…
Minum airnya,sis
Unknown said…
Minum airnya,sis
Unknown said…
Klu asam jawa tu ganti dgn asam keping boleh ke...
Unknown said…
Klu asam jawa tu ganti dgn asam keping boleh ke...
Unknown said…
Kalu nak lbh mudah..brkesan blh try jamu saya..jamu #pills seri perawan..3in 1 lg..blh mkan..insert n bt cuci..sbesar lada htam je..blh pm/whatsaap-0129855704
Unknown said…
Assalamualaikum.....saya nak tanya...kalo bahan2 2..saya campur semua bahan blh x....ialah....beras, manjakani, siren, kencur, kunyit...all in 1...blh x...tq
eda ahmad said…
boleh kot..hehehe..saya skrg dh jd ketagihan mnum air kunyit..sdp asenye..sy sellu buat kunyit,halia dgn gula batu jek..buat sebotol besar mineral tu lepas smpan dlm peti ais..sehari mnum segelas..selang due hari mnum lagi..tp teringin nak mnum jamu indonesia..kt petaling jaya mn nak cari ek yang dorg bole tolong bancuhkan skali tu..dulu mase dok juru penang kt taman pelangi tu byk tokoh jamu dorg siap bancuhkan utk kite.
Misz Twee said…
Assalam. tq utk resepi. Nk tnya kalau lepas bersalin bila baru boleh minum jamu ni ye. Kalau full bf boleh ke mkn jamu ni. Berape kali sehari @ ambik slepas habis nifas? Tq
Misz Twee said…
Assalam. tq utk resepi. Nk tnya kalau lepas bersalin bila baru boleh minum jamu ni ye. Kalau full bf boleh ke mkn jamu ni. Berape kali sehari @ ambik slepas habis nifas? Tq
Unknown said…
Orang tua sye selalu amalkan jamu bahkan kunyit makan jadi ulam..sampai umur 70rahun baru monopouse...
Unknown said…
kunyit asam di ambil seminggu sekali, jgn setiap hari...itu yg cepat menopouse
Unknown said…
kunyit asam di ambil seminggu sekali, jgn setiap hari...itu yg cepat menopouse
Anonymous said…
Salam. Saya mencari sesiapa yang menjual Jamu Gendong atau tau dimana nak dapat di Selangor especially area Puchong n berdekatan. Ada kawan jual tetapi dia di Sabah susah nak pos. Kalau tau bolehlah share. Kalau ade yang jual boleh lah pm sy ye fb: Axie Moleq
Unknown said…
Hi. Nak tau siapa jual jamu gendong tu di sabah ya. Sy nak cari nak beli
Unknown said…
Hi. Nak tau siapa jual jamu gendong tu di sabah ya. Sy nak cari nak beli
Unknown said…
Hi. Nak tau siapa jual jamu gendong tu di sabah ya. Sy nak cari nak beli
Unknown said…
jamu gendong kat sabah fb kaca putih.mmg jamu dia ni femes sy amalkan muka glowing.dan ramai yg berjaya pregnant dgn jamu dia ni.klau smnanjung mmg xdpt pos tp dia da buat bentuk kapsul.kalau ada yg xpandai minum jamu air or area semenanjung boleh pm sy 0137792679 utk dptkan jamu tradisional terbaik ni.sy agen kt johor
Mimi Anasthetic said…

Salam admin. Tumpang Iklan:-

Sayangi dan hargai suami anda. Jangan biarkan suami cari lain atau makan luar.
Ikuti blog kami untuk promosi istimewa sekarang.
Hanya untuk 10 pelanggan terawal.
Wanita cantik bermula dari diri :)

[BESARKAN BUAH DADA, BESARKAN PUNGGUNG, RAWAT KEPUTIHAN, KETATKAN FARAJ, KEMBALI DARA]
Anonymous said…
Salam semua.... sis, ada beberapa soalan yg ingin ditanya.
1) kalau minum jamu instant komplit pun 3x seminggu ke?
2) Minumnya waktu pagi? Lepas atau sblm sarapan?
Terima kasih yg teramat sgt sbb share pengalamannya.
cik Jaja said…
Jamu ni nak amal bagus juga kan, cuma kadang takde masa. hihi

Salute lah kat korang2 yang rajin semua ni..sy ambil jamu instant je,hehe
Anonymous said…
Sy jual jamu buatan sndiri kunyit asam dan jamu gingerlemongrass tahan 2 minggu peti sejuk bisa kirim kat sabah...tanpa bahan pengawet wa sy di 0192841220 IG fsjamu fanpage fsjamu kunyit asam

Popular posts from this blog

Pelacur Remaja..

Cara membuat Jamu sendiri