Sunday, October 28, 2012

Cara membuat Jamu sendiri

Bahan-bahannya.

1. Kunyit
2. Halia
3. Manjakani
4. Gula Merah

CARA MEMBUATNYA

1. Tumbuk kunyit dan manjakani. Halia di hiris halia dan rebus bersama.

2. Kemudian masukkan air perahan asam jawa dan juga gula merah
3. Biarkan sejuk, tapis sebelum simpan.

peringatan

*cukup sekadar meletakkan sebiji manjakani kerana rasanya pahit. Sekiranya anda boleh menelan jamu yang pahit boleh letak mengikut kehendak anda. Jika tk nak letak pun tak apa.


(boleh juga masukkan daun sireh.)








11 comments:

TiMmiE said...

bestnya boleh buat jamu sndiri ^^
tp kan..ada bidan ckp xelok amalkan mkn kunyit hidup sbb boleh mempercepatkan menopause, betul ke?
ada tak resepi jamu yg xpakai kunyit? tq :)

juliaismail said...

Seperti yang saya comment dekat entri http://juliaismail.blogspot.com/2011/10/jamu-untuk-kesihatan-wanita.html apa sahaja yang kita ambil secara berlebihan akan mendatangkan kemudaratan. Kunyit sangat bagus untuk kecantikan wanita. Jadikan sebagai amalan dan bukan nya secara berlebihan. Memang betul pengambilan kunyit secara berlebihan boleh mempercepatkan menopause seperti juga bahan2 lain. Cukup la sekadar sekali seminggu. Kunyit adalah bahan semula jadi..oleh itu jangan pula kita takut kepadanya..

TiMmiE said...

oh macamtu...
tq! :D

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

sebenarnya mmg sgt bgs amaln ini.saya dlm sebulan sekali akan berurut dan makcik yang urut mgajar saya untuk mengamalkan minum jamu buatan sendiri.bhn2nya kunyit,asam jawa serai 3 btg dan gula merah.kdg saya tmbh halia.minum 3 hari berturut2.sebulan sekali shj.

Shakila Rao said...

Jamu ni untuk orang yang dah berkahwin sahaje ke?? Wanita yang belum berkahwin dan belum mempunyai anak boleh minum jamu ini tak??

juliaismail said...

Boleh amalkan tapi jangan selalu sangat..Kunyit dan asam jawa sekali sekala boleh diambil..mungkin seminggu segelas saja...untuk awet muda amalkan ulam-ulaman..air pegaga di blend buat jus pun bagus untuk wanita

mawar khayalan said...

Akak..kunyit tu kalau dlm2cm ok ke??

Cara Hidup Sehat said...

terimakasih atas artikelnya, artikelnya bagus dan sangat bermanfaat.

Penginapan Dekat Bandara Syamsudin Noor said...

wow,, mantap bener artikelnya gan. thanks ya.. sangat bermanfaat..

Syuaizmie said...

Jikalau baru nikah dan belum hamil bolehkah diminum jamu ini