Perlu ke makanan anak sedap?

Ramai yang menganggap budak makan apa sahaja. Asalkan bagi makan biar dia sihat dan gemuk. Or takut parents kita marah sebab tak bagi cucu dia makan. Tapi bagi aku, bayi n kanak-kanak berhak juga mempunyai deria rasa yang menyukai sesuatu makanan. Ramai yang kata anak mereka tak nak makan. Kalau masak dorang tak nak makan. Tapi pernah tak korang cuba variasikan atau cuba dari masa ke semasa tengok apa makanan yang anak anda suka. Macam kita jugak kan, bila lapar kita cari apa benda yang sedap kita nak makan. Apa salah kita jamu anak kita dengan makan yang sedap2. Tapi ingat, terlalu menjamu ini  jugak menyebabkan anak di Malaysia ini obes.

Jangan la putus asa bila anak2 tak nak makan. Cuba juga cari cara terbaik untuk mereka makan. Aku ada pengalaman dengan dua anak. Yang sulong akan makan apa sahaja yang aku masak tanpa tolak. Cuma dia tak suka sebarang jenis nestum atau biskut atau jar food. Yang Rizqy ni pada mulanya tidak berapa nak makan. Semangkuk bubur jarang dia dapat habis kan. Jadi cuba segala jenis campuran dalam bubur. Atlast aku tau dia suka bubur ikan.

So aku variasi buat bubur ikan yang aku buat. Paling mudah guna ikan tenggiri sebab senang nak asingkan isi dengan tulang. Ikan kembong pun ok. Sayur brocoli banyak khasiatnya. Kalau si kecik macam Rizqy ni mungkin dia tak tau apa itu sayur. Tapi bagi Addam, semua green dia akan tolak ke tepi. So apa yang aku buat ialah, brocoli tu aku cincang sekecil yang boleh. Masukkan dalam bubur ikan tu. Letak halia banyak sikit sebab ikan agak hanyir. Allhamdullilah Addam makan bermangkuk2 tanpa menyedari dalam bubur tu ada brocoli sebab bila brocoli dah hancur warna dia keputihan cuma nampak ada bntik2 hijau je dalam bubur ikan tu.


*Gambar ambik kat google



Brocoli ni senang nak buat trick untuk anak2 makan. Aku ada belajar dalan US punya tv show. Dorang seolah-olah hilangkan bukti brocoli tu. Contoh, boleh buat chicken nugget letakkan skali brocoli. Dengan cara ni anak anda makan juga sayur, betul tak.... :-)

Comments

Popular posts from this blog

Jamu untuk kesihatan wanita

Pelacur Remaja..

Cara membuat Jamu sendiri