Thursday, November 24, 2011

Kena penjara sebab dirogol?

Hari ni aku baca kisah seorang gadis di Afganistan ditawarkan peluang untuk bebas dari hukuman penjara sekiranya dia mahu berkawin dengan lelaki yang merogolnya. Cam berbelit je kan kalau baca. Asal plak dia mangsa rogol, tp dia plak kena penjara.

Gulnaz berusia 19 tahun ketika dia di hukum penjara 12 tahun di atas tuduhan melakukan seks sebelum berkahwin walaupun hakikatnya dia sebenarnya telag dirogol. Lelaki tersebut adalah suami kepada saudara wanitanya yang kebetulan berasa di rumahnya sewaktu ibunya keluar untuk ke hospital.

Yang kesiannya dia cuma menyembunyikan kisah tersebut kerana wanita yang telah melakukan hubungan seks walaupun dia sebenarnya dirogol dipandang hina dan dianggar mencemar maruah keluarga dan negara. Dia seimpan rahsia tersebut sehingga dia menunjukkan tanda2 morning sickness. Orang bukan kesian kat dia malah hukum plak dia atas kesalahan seks sebelum kawin. Apa dah. maybe dorang tak der istilahh rogol kot kat negara dorang. Apa2 semua pompuan yang salah.

Yang paling aku hangin, boleh plak dorang offer dia suh kawin ngan laki tu kalau nak keluar penjara. tapi pompuan ni terima je sebab bagi dia itu sahaja untuk mengembalikan maruah dia sebagai seorang wanita dan jugak keluarga. Tambahan pula dia dah ada anak sebab kena rogol ngan mamat tu. Sedih betul. Apa la undang2 dorang ni. Kot ya pun katanya mengamalkan undang2 islam tapi tak kan sampai menindas kaum wanita yang juga seorang ISLAM?

Mamat yang rogol tu pun kena masuk penjara gak tapi dia tak mengaku yang dia rogol minah ni. Kesian bila aku pk pasal pompuan2 kat sana. Kena tindas. Tapi fikiran wanita kat sana pun tak terbuka sangat dan menganggap itu adalah apa yang sepatutnya berlaku pada mereka. Itu adalah takdir dan balasan tuhan di atas dosa2 silam. Tapi sebagai wanita pun patutnya ada hak kan. Tak kan asal nama pompuan je, semua laki boleh buat sesuka ati..

Ni gambar Gulnaz dan anaknya

No comments: