Teruk sangat ke Malaysia?

Aku sebenarnya bengang ngan isu pendatang asing ni. Ari ni kerajaan Indonesia tarik balik pembekuan maid indon yang dorang buat dari tahun 2009. Sebabnya konon Malaysia dera maid dorang n teraniaya. Memang la aku akui ada kes maid kena dera, tapi yang majikan kena dera dorang tak nak amik kisah plak. Pastu majikan yang kena tipu dorang tak nak kisah plak kan. Ni yang terbaru kerajaan Kemboja plak yang beku kemasukan maid dorang. Yang nak beku2 sangat ni kenapa? Teruk sangat ke MALAYSIA ni? Aku heran betul la. Tu yang kat Arab tu pun teruk gak kena dera. Kemboja memang beku jugak kemasukan ke Kuwait. Kalau dorang sekat kemasukan pekerja dorang ke negara asing, agak2 income dorang macam mana? Tersekat ke tak? Sebab tu jugak aku rasa kenapa indon tarik balik. Mungkin sebab dua tahun ni dorang nampak kesan kat ekonomi negara dorang yg kurang. Tp dorang sekat pun yang rugi negara dorang juga. Ye la dorang bawak masuk pekerja dalam Malaysia semua tu duit. Kita bayar agent RM6-8 ribu nak amik pembantu rumah. Bila dorang bekukan, Malaysia still dapat bekalan pekerja asing. Yang masuk secara haram dan yang masuk dengan pasport pelawat pastu buat permit kat sini. Pernah dulu kedutaan Malaysia mempertikaikan kenyataan Tim. Menteri Sumber Manusia mengenai jumlah statistik pembantu rumah yang lari dan statistik pekerja asing Indonesia di Malaysia. Dia mempertikaikan dari mana datang jumlah tu sedangkan dorang dah bekukan kemasukan. Bila aku ajukan pertikaian kedutaan tu kat Menteri, dia gelak je cakap kat aku " Bagi tau dia, tak nak kira ke yang masuk secara haram?" Betul gak tu. Dorang ni cari salah Malaysia. Rakyat dia yang masuk buat kacau tu tak nak kira plak kan. Rakyat dia berpusu2 nak masuk Mesia. Nak cari rezeki kat Malaysia tp kenapa nak kata Malaysia macam2? Kalau Malaysia ni teruk sangat, duduk je kat negara korang dan cari la makan kat negara korang. Buat apa datang sini. Ish geram aku..

Ni lagi satu pasal Negro. Kat area Damansara Damai tu banyak betul. Yang aku heran kenapa la kerajaan bagi dorang ni masuk ramai2? Dah jadi majmuk betul dah negara ni kan..tahniah la..Bukan tiga bangsa dah ni, Melayu India Cna Pakistan Bangla Myamar..banyak betull...ish..ish... Kalau yang masuk secara haram tu aku paham la kerajaan susah nak control. Ni yang masuk secara sah sebagai pas pelajar. Yang masuk ramai2 sangat buat apa ntah. Aku ada tanya customer negro aku dia belajar kat mana. Dia sebut nama kolej tu aku tak pernah tau pun wujud ke tak. Kat kotaraya katanya. Memang wujud sebenarnya kolej2 yang dibina dan diberi lesen untuk bawak masuk puak2 ni. Kekadang  tu tua bangka yang kita tak rasa dia student pun dia kata dia student. Tp aku asyik nampak je dorang ke hulu ke hilir lalu depan kedai aku. Tu la bila benda2 yang membawa masuk duit kepada negara semua nya dipejamkan. Aku ni bukan la against government. Aku penyokong tegar kerajaan tapi bila ada yang tak sedap didengar atau dipandang tu aku tak suka jugak la kan. Dorang ni masuk semuanya bagi duit kat kerajaan. Tapi perlu la pk kalau dah banyak sangat benda ni memudaratkan. Dah la dulu sebab membenarkan bangsa asing ni masuk negara kita sebelum zaman kemerdekaan, sekarang kita dah ada kaum Cina dan India sampai sekarang hak keistimewaan Melayu dah semakin berkurang. Tak kan kita nak biarkan dari 3 bangsa jadi 6 bangsa? Fikir-fikirkanla....

Comments

Popular posts from this blog

Jamu untuk kesihatan wanita

Pelacur Remaja..

Cara membuat Jamu sendiri