3 resepi makanan Rizqy minggu2 lepas

Resepi Pertama. Konsep = Caca merba

1.  Isi Ayam
2. Brocoli
3. Bayam
4. Ubi Kentang

Cara buat:

1. Rebus atau stim semua bahan2 itu.
2. Kisar dengan air rebusan tadi. Jangan bazir air rebusan tu sebab ada stok ayam.
3. Letak dalam bekas plastik.
4. Bekukan.
*hasilnya sangat menakutkan sebab warna hijau pekat. Hahahaha..Kekadang kesian plak anak aku kena makan benda hijau ni. Tapi aku n ak khasiat yang terbaik tuk anak aku n dia baek punya nganga..hahahaha

Resepi kedua. Konsep = Ceria

1. Ubi kentang
2. Ubi keledek
3. Carrot
4. Labu

Cara membuatnya sama dengan yang atas. Hasilnya warna oren. Cantik dilihat dan sedap dimakan. hehehehe

Resepi ketiga. Konsep =Kenyang

1. Ubi kentang
2. Isi ayam
3. Carrot
4. Beras (blend halus)

Cara membuat.
1. Beras yang diblend halus dimasak. Tujuan blendkan beras tuk bagi cepat masak.
2. Semua bahan-bahan tadi di rebus.
3. Blendkan semua bahan yang direbus dengan air rebusan.
4. Campurkan bahan2 tersebut dengan bubur nasi.
5. Bekukan.


Resepi-repepi ini sesuai untuk ibu-ibu yang sibuk bekerja tapi mahu control dan menentukan pemakanan anak2. Setiap hujung minggu boleh buat seperiuk dan bahagikan kepada 5-7 bekas yang boleh dimakan satu bekas untuk sehari. Ini apa yang aku amalkan sekarang. Setiap pagi aku angkut makanan yang keras kedekung tu bagi kat taska..hehehe..kesian dorang kena panaskan.

*sory tak der gambar sebab camera phn rosak.
* Boleh tambahkan daun sup dan daun bawang untuk naikkan bau dan rasa

Comments

Popular posts from this blog

Jamu untuk kesihatan wanita

Pelacur Remaja..

Cara membuat Jamu sendiri