Saturday, July 21, 2012

Kurus itu cantik??




Ramai beranggapan untuk kelihataan cantik seseorang itu mesti kurus. Denifisi utama kecantikan adalah kurus. Adakah ia benar? Adakah seseorang itu akan kelihatan cantik apabila dia kurus?

Perkataan 'kurus' itu bagi aku kadang-kadang memusnahkan sesetengah individu. Some girls now days terlalu obses untuk kelihatan cantik dan menganggap 'kurus' itu cantik sehingga mengakibatkan mereka terlalu terjerumus dalam penyakit yang aku rasa tidak munasabah.

Aku adalah individu yang menggalakkan mereka yang obess menurunkan berat badan, dan mempromosikan healthy diet and healthy lifestyle, menggalakkan ibu-ibu muda menjaga badan dan sebagainya. But i hate the word 'kurus'. Why?

Bagi aku perkataan 'kurus' memberi impak yang sangat kuat kepada kedua-dua golongan sama ada yang overweight atau yang underweight. Bagi mereka yang obes, perkataan kurus membuatkan mereka menjadi lebih tertekan dengan keadaan diri sendiri. Bagi mereka yang underweight, definisi 'kurus' membawa kepada erti kecantikan dan itu bagi aku lebih menyedihkan.

Now..i have a story to share. Seorang gadis yang baru berusia 20 tahun sangat obses kepada kecantikan. She ate and used everything to be beautiful..Termasuk mengambil herballife sedangkan dia sudah kurus..she will do everythng termasuk laser..and buy expensive skin product..Now, pada ketinggian aku rasa dalam 165 cm, dia mencecah berat 45kg yang dia anggap satu kejayaan. Her story make lots of girls out there mahu mencapai goal seperti itu..Adakah wanita kurus cantik?

Persepsi kurus adalah cantik yang aku rasa membuatkan lebih ramai golongan obes tertekan dan akan mengambil jalan singkat untuk sama2 kelihatan kurus sehingga terjerumus dalam penyakit psikologi. Aku rasa secara global juga sudah memboikot model-model yang terlalu kurus dan mempunyai penyakit anoroxia atau bulimia. Nanti aku masukkan entri mengenai perbezaan bulimia dan juga anoroxia.

Kini aku sendiri sudah mencecah berat 44kg dan tak mahu turunkan lagi. Ketinggian aku hanya 147cm.. Tak semestinya kurus kering itu cantik..kalau persepsi ini masih berterusan..maka rosaklah semua gadis-gadis kat Malaysia ni.. Be comfortable with ur body..tapi jangan jadikan ia alasan untuk membiarkan tubuh kita membesar bagaikan juara pula ya..hehehehe



Me at 45kg..its better stay this way..
tak kurus sangat dan tak gemok sangat..sedang2 aja..hehehehe


1 comment:

Zalieka said...

Kurus sangat pun susah. tapi kalau nak kurus sedap, boleh ke blog saya untuk info-info kekal cantik dan slim-melim.

>>> Kurus & sihat Semula Jadi!<<<