Jangan cemari bumi suci ini...

After more than a week berada di bumi yang ramai menggelarnya "suci", hati aku mula tertarik dengan kedamaian yang ditawarkan tanah jajahan PAS ini. Mungkin kerana kesunyian dan keindahan alam semula jadi yang kita tak akan jumpa di Kota Kuala lumpur yang mana aku membesar hampir 29 tahun.

Last nite i drove alone to meet a friend..Dalam perjalanan aku banyak berfikir mengenai nasib anak2 muda di negeri ini. Dari banyak2 negeri, Kelantan adalah negeri yang paling banyak kes masalah sosial seperti dadah, buang bayi, gaduh and macam2 lagi la. Kat sini tiap2 hari ada orang mati kena bunuh atau kemalangan. Dalam sehari paling kurang ada 20 orang kena tangkap pasal dadah. Mungkin sebab dorang tak ada benda lain nak buat. Tapi aku tak tahu nak salahkan siapa, kepimpinan, keluarga atau remaja itu sendiri.

Selalu kita akan menggunakan perkataan "Typical Kelantanese". Aku tak suka sebanarnya menggelar orang dengan nama2 ni. Tapi semalam ngan hari ini buat aku terfikir there is Typical Kelantanese.. Masih wujud mereka yang bersikap mencemarkan kesucian kelantan..

Pada mereka tu..jangan la mencemari kesucian penduduk kelantan yang dikenali dengan sopan santun dan budi pekerti... Setinggi mana pangkat kita, budi pekerti itu melambangkan jati diri kita sebagai seseorang manusia...

Comments

Appreciatte your blog post

Popular posts from this blog

Jamu untuk kesihatan wanita

Pelacur Remaja..

Cara membuat Jamu sendiri