Sunday, April 17, 2016

Senarai Persediaan berpantang..

Tak lama lagi dah nak berpantang. So..untuk pantang kali ketiga ni..aku bercadang untuk tidak mengambil apa2 jamu yang dijual di pasaran dan hanya mengambil air2 rebusan herba yang disediakan sendiri.
ok..Iols senaraikan persediaan utk berpantang yg iols dh buat.
1. Habatussauda yang dikapsulkan sendiri.
2. Air gamat (beli kat langkawi)
3. Bahan2 utk rebusan air jamu rujuk. http://juliaismail.blogspot.my/2012/10/cara-membuat-jamu-sendiri.html
4.Minyak urut dan minyak panas
5.Krim panas utk bengkung
6.Bengkung (pakai bengkung walaupun czer)
7.Stokin
8. lulur (beli yg murah je kat mydin)
9. Rebusan cuci jenama tanamera (Lebihan beli tapi xguna)- boleh juga gantikan dengan air rebusan daun sireh pun sudah memadai.
10.Tungku elektrik (persediaan sebab mama dh tak larat nak bakar tungku)
11. Pilis utk diletakkan didahi bagi mengeluarkan angin (yg ni xbeli lagi).
Mesti ada yang tanya kenapa aku xbeli je set berpantang jenama terkenal..bukan apa..kali ni aku nak buat sendiri..Telan habatussauda pun dah memadai..n buat air jamu sendiri..

No comments: