Working mom...

Dah seminggu aku start keje. Bermulalah kembali tuga aku sebagai reporter selepas 2 bln cuti bersalin. Hmm, memang kalau ikutkan aku macam tak nk masuk je keje balik tapi seronok sebenarnya bila dah keje ni. Leh jumpa kengkawan n lepak-lepak. Cuma yang agak menganggu bila susu mengeras. Tak selesa beb.

Jadual aku bermula seawal pagi. Walau kau keje  masuk kul 10 aku bangun awal sebab laki aku g keje awal. So dia akan angkat anak2 aku masuk dalam keta. Aku akan gerak ke Selayang awal pagi. Sampai selayang aku sambung tido tak pun aku trus antar Rizqy g taska. Si abang mamatok dia jaga. Pastu aku terus g keje.

Penat gak sebenarnya jadi working mom with 2boys to take care. Tu tak masuk bapaknya lagi. Ngan kedai dobi aku lagi. But im trying to fit in. Nak tak nak aku kena buat juga sebab itulah kehidupan aku. Kalau dapat assignment pagi terpaksa la pagi2 buta aku bergerak.

Being in the ofis kekadang seronok gak. Leh jumpa kengkawan. My work is fun actually walaupun ramai yang tertanya2 macam mana jadi reporter and how tu jugle time with family, work and personal. Dah hampir 3 thn aku kawin and so far i can manage everythng. And thanks to my luvly mom yang sudi jaga Addam so aku antar si adik je g taska. Skang ni tak la teruk sangat sebab si adik belum makan solid food lagi. After this aku kena masak his food b4 g memana macam time Addam dulu. I really cerewet when it come to my childrens food. Addam dapat rasa his 1st outside food pun masa tu dia dah setahun lebih. Sebelum tu semua makanan dia aku akan masak. Tak kira la aku nak g shopping ke, kenduri kawin ke, makanan dia is somethng that i cooked. Entah la aku tgk baby lain yang makan macam2 sihat je tapi cuma aku rasa lagi selamat apa yg aku masak sendiri. Even snac macam fries pun aku tak bagi apatah lagi BUBUR AYAM MCD yang selalunya jadi solution working mom for their children. But not for me.

Dari segi susu pun aku sebolehnya nak bagi yang terbaik. Aku seboleh nk fully breast feed tapi memandangkan aku sibuk and takut menyusahkan taska n mak aku yang menjaga so aku selangkan dengan formula. Kat opis, seperti biasa ibu-ibu berkereer lain, aku pam susu bila ada kelapangan.Tak tau la sampai bila kegigihan aku untuk terus pam susu. Harap2 lama la kan. Susu yang dipam akan aku bagi kat taska. Kalau tak sukup aku  bekalkan jugak susu formula.

Bagi ibu yang baru bersalin cam aku ni, pam susu tu aku rasa dah jadi trend masa kini. Boleh kata semua org nak pam susu. Macam berlumba2 plak. Siapa dapat pam susu paling banyak, sapa punya pam paling mahal. Macam2 kan. Tp ai pakai pam murah je ok!!! Keluar gak susu aku. Ada kata pam susu murah tak elok sbb susu keluar tak banyak la, akan sebabkan susu kurangla sebab sedutan tak sama macam pam mahal. Tp sebenarnya niat hati kita tu adalah untuk bagi anak kita susu and maintain penghasilan susu supaya boleh breast feed lama skit. Nawaitu kita bukan terletak pada barang mahal atau murah. Kalau yang mampu leh la beli pam harga ratus2 kalau yang tak mampu pam murah pun boleh juga. Tapi bagus gak bila ada kengkawan yang concern pasal pam2 susu ni membuatkan semua bakal2 ibu nekad utk breastfeed and pam susu kat opis.

Aku tabik sebenarnya dengan ibu2 yang bekerja. Apa yang penting adalah anak kita mendapat yang terbaik

Comments

Popular posts from this blog

Jamu untuk kesihatan wanita

Pelacur Remaja..

Cara membuat Jamu sendiri