Pentingnya kentut!!

Sebelum nk tulis panjang2..aku mintak maaf dulu la ek..aku ni xde benda nak buat so aku nk kongsikan kat kawan2 semua pentingnya satu aktiviti badan yang kita selalu pandang remeh.

Pentingnya kentut!!..

Sangat penting ok..ni nak cerita pengalaman skit..lps keluar icu..kesan morphine dah habis..so terasa la semua kesakitan..1st visit doktor kat wad dia tanya 'awak dah kentut'. Aku ni punya la heran..dalam banyak2 soalan dia tanya aku pasal kentut..

Masuk hari ketiga kat wad..aku dah mula sakit bahagian perut..sakit sangat xleh nak describe..doktor dtg..ketuk2 perut bunyi dh mcm tong..setiap few hours nurse dtg tanya dah kentut ke belum..sbb kalau angin tak keluar dia akan lead to other problem kat usus plak..bila dengar camtu berderau darah..doktor kata..masa dalam ot..dorng ada kacau usus tu..ditolaknye ke atas ketepi semua sebab nak space..tu sebab dia merajuk (cara mudah doktor explain kat aku). Selagi xkentut aku xleh makan..mula2 minum pun dia tak bagi..banyangkan seminggu tau aku tak dapat makan..semua kentut punya pasal.

Doktor dh mula risau bila aku tak kentut2..sebalang minyak angin dh aku sapu..last dia bagi petua..1. Dia suruh minum air panas 2. Makan Chewing Gum (Sbb pergerakan rahang merangsang movement usus) 3. Minum air kopi.

Sebb kan aku punyala sakit ekoran kentut xkunjung tiba..aku pun try la apa saja petua yang doktor bagi..

Aku buat yg pertama ngan kedua je..telan air panas sampai melecur lidah..tapi bila usus tu mula nak bergerak..sakit dia nauzubilah..Itulah proses kentut aku yang paling sukar..rasa mcm contraction nak beranak..Boleh rasa dia dari atas dok meremut nak turun..bila sampai tang tempat operation lagi sakit..tapi akhir nya..Kak J berjaya Kentut!! hahaha..tu la pertama kali aku gembira aku kentut..tp lps kentut tu aku still xleh makan makanan berat..sbb bukan dengan sekali kentut, keras angin dlm perut tu keluar. Sakit perut aku still xreda.. Setiap kali nak kentut sakitnya yang amat..bila keluar..lega..rasanya aku dapat kentut hari kelima kot..

Perut aku mula lembut masa nak discharge balik umah..sepanjang tu..kalau aku kentut time nurse ada..nurse plak suka..sebab dorang kesian kat aku. Walaupun ada bau skit..lembut je dia cakap..xpe pun..ada kes tu xleh kentut..lps tu muntah..lama2 jadi muntah hijau..pastu hitam..pastu kena buat prosedure apa ntah nak pulihkan dia balik..scary dengan wei..

So lps ni..aku tidak lagi memandang rendah pada kentut..kalau korang kentut sebelah aku..aku xkan marah..hahahaha..aku akan kata well done!

Sekian cerita kentut aku.

*copy dr FB aku

Comments

Popular posts from this blog

Jamu untuk kesihatan wanita

Pelacur Remaja..

Cara membuat Jamu sendiri