How to manage our financial?

Aku sememangnya seorang yang sangat cerewet mengenai penggunaan wang dan sangat teliti mengenai setiap perbelanjaan aku. Nak kata aku ni kedekut tu tidak la..cuma i think im a good spender and knows how to manage my money to the end of the month. I easily get annoyed bila most of my friend bagi tau tak ada duit in the middle of the month padahal aku tau our salary are at the same par..tambah pula mereka tak ada komitmen macam aku. Yes..most of my friend kat kelantan ni adalah bujang and they stayed with their parents. So tak ada reason tuk tak cukup duit kan. Aku tak kisah kalau close friend (aku tak suka pinjamkan orang duit..cuma rakan baik sahaja) nak pinjam duit..tapi memang dari azali aku sangat pantang reason nak pinjam duit sebab nak shopping..nak beli kasut and cloth.. that is not Keperluan..that is kehendak.. Save money la to fullfill ur kehendak yang kekadang kita sendiri tak tau bila kehendak itu datang..that is my style..

 I do spend my money to buy goods..new cloths..shoe expecially..and so on..tapi aku akan memastikan aku tidak kekeringan wang sehingga ke hujung bulan. Macam mana aku buat? Aku nak share how i spend my money. Ok..aku bekerja sebagai wartawan dan aku tidak lah sentiasa mempunyai masa terluang untuk shopping. So, setiap bulan aku dapat duit gaji, i pay all the bills...so bakinya tu i split into two. Satu aku kekalkan dalam bank yang masuk gaji aku..satu lagi ke akaun bank lain. Aku akan hanya guna duit yang berada dalam satu akaun sahaja untuk menampung perbelanjaan aku untuk bulan itu..dan ini bermakna satu bahagian lagi aku simpan sehingga hampir hujung bulan.

Bila aku shopping? Good question. Aku hanya akan shopping hujung bulan sebelum gaji masuk menggunakan duit yang disimpan di dalam akuan kedua.. Sekiranya duit di dalam akuan kedua tu aku dah terguna maknanya no shopping for that month. Dengan cara ini kita tak akan over bajet yang akan menyekat nasi masuk ke mulut. Kalau aku tak ada masa untuk shopping bulan itu, maknya wang itu akan di carry forward.

Gunakan konsep aku..membeli pada hujung bulan dan bukannya awal bulan. Itu adalah cara terbaik untuk kita memastikan kita sentiasa selesa dengan nota wang di dalam dompet kita. Bila kita dah amalkan konsep begini..kita akan sentiasa ada duit untuk beli apa yang kita mahu sekiranya nafsu membeli itu datang tiba-tiba atau bila time sale. Kekadang kita tak tau kan bila barangan itu akan keluar or akan diskaun.

Selamat mencuba

Comments

Orked said…
Sya ad crdt card. big mistake! skang nk stop gune crdt card ssh giLEr!

next month bonus, nk settle outstanding balance, ps2 ingt nak patahkan card crdt xpon rebus jadik sup.

huaaa.. tragis!

starting dis month nk gune style K. Julia la!!
juliaismail said…
Ni cara yang terbaik nak control duit kita..so tak der la hujung bulan kita makan megi kan..kalau lebih tu ada RM100..maka shopping banyak tu je la..hahahahaha

Popular posts from this blog

Jamu untuk kesihatan wanita

Pelacur Remaja..

Cara membuat Jamu sendiri