Its been a while....


My last post is in September last year. Aku agak sibuk with kedai, keje n family. Tak der masa langsung nak blogging. Dua bulan aku tak der pekerja. Tu sebab aku terlalu sibuk dengan pelbagai urusan/ Pagi bukak kedai..petang g keje..Memang mencabar bagi seorang yang berbadan dua.

Luckly last month aku dapat seorang pekerja Indon yang sangat rajin. So far aku beleh percaya kat dia. She help me alot. Jadi pembantu kedai merangkap bibik aku. Lega la skit. Aku pun tak payah nak risau pasal status dia sebab dia kawin dengan orang Sarawak so dia ada visa sah. Ni baru nak masuk dua bulan dia keje ngan aku/ Kalau ada rezeki lebih aku nak naik kan gaji dia.

Skang ni aku tengah sarat.36 weeks already. Was thinking to take a week off next week tapi ada plak member satu desk cuti. So aku terpaksa tangguhkan la cuti aku. Lagi pun skang ni aku masuk sport desk..buat translation je. Tak la berat sangat keje cuma dah tak larat nak bawak keta ke opis yang skang ni tak der parking tu.

Pregnancy Problem

Sebenarnya menurut doktor i really need a rest memandangkan pregnancy aku kali ni bukan macam dulu. This time kandungan aku songsang. Tp the truth is macam mana aku nak rest/ Kalau aku dok diam cam fist time pregnan Addam dulu, sapa nak settlekan urusan kedai. Doktor still bagi masa sampai 31 Jan kot2 baby dalam perut nak pusing. If not dia suh aku pilih tarikh tuk buat c-section.

Aku harap sangat baby dalam perut ni pusing. Sebab kalau aku kena operate, it will be a very big problem for me tuk uruskan diri n baby/ Mama pun dah tak larat nak buatkan semua tuk aku. Dengan nak jaga Addam lagi.

Memang ramai yang kata kat aku kenapa tak g bidan. Dorang pandai nak pusingkan baby ni. Tp the truth is, aku ni tak berapa confident sangat ngan tradisional way ni. Sebab walaupun bidan2 ni pandai, human do make mistake. Ramai orag kata kalau dengar cakap doktor memang la sebab dorang nak duit tuk operate kita. Tp bagi aku, peralatan doktor sekarang canggih2. Dia boleh nampak kedudukan baby dalam perut tu.My doc kata pusingkan baby pakai bidan ni ada risikonya. Kenapa nak take the risk takut nanti aku menyesal. Dia pun explain kat aku kedudukan baby aku sonsang dengan kaki mengadap muka. Kedudukan macam ni dipanggil Frank Breech (aku google). Kalau baby dalam keadaan bersila, dia sendiri (doktor) boleh pusingkan. Tapi bila kaki mengadap muka, akan membahayakan aku. Membran boleh pecah, boleh berlaku pendarahan, si ibu akan sakit n baby pun akan sakit. Why need to take the risk aite?







 Contoh kedudukan bayi songsang dalam rahim

 So apa yang boleh buat sekarang adalah tunggu dan pujuk baby untuk dia pusing. But dalam minggu ke 36 ni ruang pun dah sempit dah tuk dia pusing. Tapi berserah je la kat tuhan. Kalau kena operate pun redha je la.

Comments

Popular posts from this blog

Jamu untuk kesihatan wanita

Pelacur Remaja..

Cara membuat Jamu sendiri